سخن روز 
سفر برای اکتشاف و بازدید از سرزمینهای جدید نیست، بلکه یافتن نگاه های نو و جدید است. (مارسل پروست، رمان نویس فرانسوی )

ورود اعضا | عضویت در جامعه

آدرس پست الکترونیک:

کلمه عبور:

مجله الکترونیکی 

تحول در گردشگری الکترونیک 2016 با واقعیت مجازی

تاثیرگذارترین فناوری که در سال 2016 از نظر کارشناسان دنیای گردشگری الکترونیک در صنعت گردشگری به آن توجه می شود چیست؟ ادامه مطلب

 

ظرفیت گردشگری هنری ایران و فرصت های پیش روی آن

به علت وجود تعاریف متنوع و متغیر از فرهنگ، تعریف گردشگری فرهنگی نیز دشوار است. ریموند ویلیامز (۱۹۷۶)، نظریه‌پرداز فرهنگی، واژه‌ی فرهنگ را یکی از پیچیده‌ترین واژگان زبان انگلیسی می‌داندکه دربرگیرنده‌ی “هنر و یادگیری” و “شیوه کلی زندگی” مردم است؛ یعنی، فرهنگ با گذشته و سنن (مثلاً تاریخ و میراث)، ترجمان‌های خلاق (مثلاً کارهای هنری و اجراها)، سبک زندگی و آداب و عادات مردمان مرتبط است. بسیاری از گردشگران، همان اندازه که به فرهنگ مردمام مختلف علاقه‌مند هستند به سایت‌های تاریخی، بناهای یادبود، موزه‌ها و نگارخانه‌ها علاقه دارند. ادامه مطلب

 

گردشگري در جهان

گردشگری در جهان به همراه آغاز مدرنيته شکل گرفت.مدرنيته اشكال مختلف زندگي را تنها بر پايه قابليت‌هاي آنها در توليد منافعي كه توسط افراد مصرف مي‌شوند، مورد ارزيابي قرار داده و با مفاهيمي همچون همواره به پيش رفتن و كنار گذاردن كهنه نگرش تازه انسان را به جهان و به خويش سبب گرديد و بدين گونه با پيدايش بعد تازه‌اي از دگرگوني دائمي، انهدام رسوم و فرهنگ سنتي را در صحنه‌ي زندگي اجتماعي رقم زد . ادامه مطلب

 

بررسی نقش UGC ها در انتخاب مقصد سفر

روش های بازاریابی در صنعت گردشگری با سرعتی فزاینده و همگام با تغییر و افزایش نیازها، روز به روز در حال تغییر هستند. ادامه مطلب

 

اهمیت برند گردشگری

انتخاب یک برند گردشگری قوی می تواند جذب بیشتر گردشگر را به همراه داشته باشد، تصویر روشن تری از جامعه هدف ایجاد کند و همه عوامل توسعه دهنده محصول را به سوی یک خروجی مشترک هدایت کند. ادامه مطلب

 

اخبار جامعه  

راه همه مشکلات هتلداری به «نرخ‌گذاری آزاد» ختم می‌شود

داریوش آل آقا/ مشاور و کارشناس هتلداری alagha@bazarhotel.com چندی پیش معاون گردشگری کشور با هدف امکان برنامه‌ریزی بهتر برای توراپراتورهای ورودی، از ترسیم و تدوین جدول ظرفیت‌ها و زمان‌بندی اشغال هتل‌های کشور در آینده‌ای نزدیک و تثبیت قیمت هتل‌ها حداقل برای یک دوره یکساله خبر داد تا باردیگر پرداختن به اهمیت «نرخ‌گذاری آزاد» که ریشه بسیاری از اختلافات درون خانواده‌ای گردشگری کشور است، ضرورت یابد.

راه همه مشکلات هتلداری به «نرخ‌گذاری آزاد» ختم می‌شود

در طول سال‌های اخیر همواره اختلافات جامعه تورگردانان و جامعه هتلداران کشور در قالب انتقادات و گلایه‌ها از وضعیت خدمات‌دهی، بهداشت هتل‌ها یا دامن زدن برخی هتل‌ها به دلالی رزرو اتاق‌ها و غیره، همگی یک ریشه مشترک در باطن دارد و آن روشن نبودن وضعیت نرخ هتل‌هاست که سبب می‌شود از یکسو دایره انتخاب تورگردانان آنقدر محدود شود که لاجرم ملزم به تمکین از هرگونه شرایط پیش آمده در هتل‌ها شوند و از سوی دیگر هتل‌ها نیز به واسطه تورم و افزایش قیمت کالاهای مصرفی هنگام اجرای تور و عدم همخوانی آن با قیمتی که پیش‌تر توافق شده، بعضا دچار افت انگیزه در خدمات‌دهی مناسب می‌شوند که هر دو حالت نارضایتی طرفین و البته مهمان را در پی دارد.

در همین حال طی تمام این سال‌ها همواره اصطکاک سازمان میراث فرهنگی و هتلداران نیز بر سر قیمت‌گذاری بوده است که از یکسو سازمان به اسم حمایت از مصرف‌کنندگان همواره به زعم خود سعی در مهار قیمت‌ها داشته، اما در واقع از آن به عنوان اهرمی برای مقابله با خواسته‌های هتلداران استفاده کرده و از سوی دیگر هتل‌ها یا تمکین نداشته‌اند یا آن‌را منوط به ارائه تسهیلاتی همچون اختصاص یارانه انرژی، معافیت‌های مالیاتی و عوارض و... کرده اند. نتیجه هم آنکه تا به امروز هیچ‌یک از طرفین، پیروز این چالش نبوده‌اند و دود آتش این اختلاف به چشم مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی در قالب اعتراضات نرخی یا خدمات‌دهی رفته و می‌رود.

الگوبرداری از نمونه‌های موفق

همه اینها در حالی سال‌هاست در ایران رخ می‌دهد که دنیای مدرن هتلداری در جهان در حال تعاریف جدیدی از نرخ‌گذاری پویا و تشویق هتل‌ها به گرایش‌هایی همچون نرخ‌های گروهی، نرخ مذاکره‌ای یا LCR به معنای نرخ همکاری محلی است؛ گرایش‌هایی که به هتل‌ها اجازه می‌دهد در سایه نرخ‌گذاری آزاد بتوانند براساس اصل عرضه و تقاضا به راحتی سطح تعاملات تجاری خود را بر مبنای داشته های خود تنظیم کنند.

حال اگر همین اتفاق در کشورمان رخ دهد و اختیار نرخ‌گذاری براساس ضوابط و مقررات به هتل‌ها واگذار شود، دیگر نیازی به ترسیم و تدوین جدول ظرفیت‌ها و زمان‌بندی اشغال هتل‌ها نیست؛ چراکه در این صورت همانند دنیای رقابت آزاد، هتل این اختیار را خواهد داشت تا با تعامل مستقیم با آژانس‌ها، جداول ظرفیت‌های خود را براساس رویدادها و احتمالات درصد اشغال پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کند.

امتیاز بزرگ این مهم برای توراپراتورها نیز ایجاد امکان چانه‌زنی براساس «قیمت» است که اگر تا پیش از این به دلیل دایره کوچک مانور قیمتی مجبور به متقاعدسازی مشتریان خود بر اساس خدمات بودند و طبیعتا قدرت انتخاب کمتری در بین هتل‌های کشور داشتند؛ مساله‌ای که بارها تحت عنوان کمبود هتل در کشور از سوی ایشان مطرح بود، اما همواره با برداشتی اشتباه از این منظور مواجه می‌شد و حالا قادر خواهند بود مشتری را متقاعد به انتخاب هتل بر اساس هزینه پرداختی کنند.

تجربه خارجی

مثال این مهم، تجربه شخصی نگارنده از گردشگری ونیز است. در این شهر سال‌هاست که تورهای ورودی به دلیل کمبود واقعی هتل در فصول مناسب و قیمت بالای آنها از یکسو و نبود تسهیلاتی همچون پارکینگ و دسترسی‌های بزرگراهی به دلیل ساختار شهر، سعی در انتخاب هتل‌های اطراف حتی با فاصله زمانی یک ساعته دارند. در این حالت، تور به‌جای پرداخت هزینه گزاف اقامت در بافت تاریخی ونیز، تنها مسافران را در آنجا گردش می دهد و اقامت را در هتلی که در شهری نزدیک قرار دارد بر می‌گزیند تا هم هزینه کمتری پرداخت کند و هم قیمت پکیج مسافرتی خود را رقابتی‌تر سازد.

در این بین مسافر هم بر اساس هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، سطح توقع خود را از هتل می‌داند و خدماتی در حد پولی که پرداخت کرده، طلب می‌کند. در طرف مقابل هتل‌های این شهرها نیز اگر به‌طور مثال یک اتاق دو تخته خود را در حالت معمولی به ازای ۷۰یورو می‌فروشند، برای گروه‌های اینچنینی که معمولا حداقل شامل ۳۰ نفر می‌شوند و دفعات مشخصی در طول سال ورودی دارند، تخفیفی تا حد ۵۰ درصد قائل می‌شوند؛ به‌ویژه آنکه مدل پرداختی این‌گونه قراردادها نیز به طور یکجا و اصطلاحا Merchant Model است.

حال همین اتفاق را می‌توان مثلا برای اصفهان تصور کرد؛ به‌طوری‌که مسافران ورودی بتوانند در کاشان یا سایر شهرهای نزدیک اقامت پیدا کنند. به این ترتیب هتل‌های این شهرها به لطف قیمت‌گذاری آزاد توان رقابتی پیدا می‌کنند و توراپراتور هم با گزینه‌های بیشتری برای هرچه جذاب‌تر ساختن پکیج خود روبه‌رو خواهد بود. مسافر هم به دلیل آگاهی از میزان پرداختی بابت هتل، توقعی مطابق عرف از هتل پیدا خواهد کرد؛ حال آنکه هتل نیز به دلیل تعدد رقبا سعی در جلب رضایت میهمان خواهد داشت تا در نهایت معامله‌ای برد-برد برای تمامی طرفین حاصل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

تاریخ درج خبر: 1396/07/18