سخن روز 
سفر برای اکتشاف و بازدید از سرزمینهای جدید نیست، بلکه یافتن نگاه های نو و جدید است. (مارسل پروست، رمان نویس فرانسوی )

ورود اعضا | عضویت در جامعه

آدرس پست الکترونیک:

کلمه عبور:

مجله الکترونیکی 

تحول در گردشگری الکترونیک 2016 با واقعیت مجازی

تاثیرگذارترین فناوری که در سال 2016 از نظر کارشناسان دنیای گردشگری الکترونیک در صنعت گردشگری به آن توجه می شود چیست؟ ادامه مطلب

 

ظرفیت گردشگری هنری ایران و فرصت های پیش روی آن

به علت وجود تعاریف متنوع و متغیر از فرهنگ، تعریف گردشگری فرهنگی نیز دشوار است. ریموند ویلیامز (۱۹۷۶)، نظریه‌پرداز فرهنگی، واژه‌ی فرهنگ را یکی از پیچیده‌ترین واژگان زبان انگلیسی می‌داندکه دربرگیرنده‌ی “هنر و یادگیری” و “شیوه کلی زندگی” مردم است؛ یعنی، فرهنگ با گذشته و سنن (مثلاً تاریخ و میراث)، ترجمان‌های خلاق (مثلاً کارهای هنری و اجراها)، سبک زندگی و آداب و عادات مردمان مرتبط است. بسیاری از گردشگران، همان اندازه که به فرهنگ مردمام مختلف علاقه‌مند هستند به سایت‌های تاریخی، بناهای یادبود، موزه‌ها و نگارخانه‌ها علاقه دارند. ادامه مطلب

 

گردشگري در جهان

گردشگری در جهان به همراه آغاز مدرنيته شکل گرفت.مدرنيته اشكال مختلف زندگي را تنها بر پايه قابليت‌هاي آنها در توليد منافعي كه توسط افراد مصرف مي‌شوند، مورد ارزيابي قرار داده و با مفاهيمي همچون همواره به پيش رفتن و كنار گذاردن كهنه نگرش تازه انسان را به جهان و به خويش سبب گرديد و بدين گونه با پيدايش بعد تازه‌اي از دگرگوني دائمي، انهدام رسوم و فرهنگ سنتي را در صحنه‌ي زندگي اجتماعي رقم زد . ادامه مطلب

 

بررسی نقش UGC ها در انتخاب مقصد سفر

روش های بازاریابی در صنعت گردشگری با سرعتی فزاینده و همگام با تغییر و افزایش نیازها، روز به روز در حال تغییر هستند. ادامه مطلب

 

اهمیت برند گردشگری

انتخاب یک برند گردشگری قوی می تواند جذب بیشتر گردشگر را به همراه داشته باشد، تصویر روشن تری از جامعه هدف ایجاد کند و همه عوامل توسعه دهنده محصول را به سوی یک خروجی مشترک هدایت کند. ادامه مطلب

 

اخبار جامعه  

تاثیر جدایی‌طلبی‌ها بر جریان گردشگری

یک عضو انجمن علمی گردشگری با اشاره به تحولات اخیر و تحرکات جدایی‌طلبانه در اقلیم کردستان عراق و ایالت کاتالونیای اسپانیا و اثر آن بر صنعت توریسم اظهار کرد: «اصولا گردشگری و جریان‌های وابسته به آن، تابع مناسبات و ملاحظات سیاسی بین کشورها است. چناچه کشوری در مقیاس منطقه‌ای، قاره‌ای یا جهانی، مشکلات سیاسی با سایر کشورها داشته باشد، به‌خصوص کشورهایی که مبدا گردشگرفِرِست هستند، طبیعی است که جریان‌ گردشگری را در آن مقاصد کُند یا متوقف کند.»

تاثیر جدایی‌طلبی‌ها بر جریان گردشگری

محمدتقی رهنمایی با اشاره به ایران به‌عنوان کشوری که در حدود چهل سال اخیر صنعت گردشگری آن در سطح بین‌المللی گرفتار ملاحظات سیاسی بوده است، در تشریح دسته‌بندی کشورها به‌لحاظ ظرفیت فرستادن گردشگر به «ایسنا»گفت: «اصولا از نظر ظرفیت گردشگرفرستی، کشورها به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند. نخست کشورهایی که وضع اقتصادی خوبی دارند و از قدرت اقتصادی بالایی بهره‌مندند و عمده مردم آن می‌توانند از عهده تامین هزینه‌های سفر برآیند و گروه دوم کشورهای فقیری هستند که مردم آن امکان پرداخت هزینه‌های سفر را ندارند.» وی در ادامه به تاثیر جداسازی اقلیم کردستان عراق بر جریان گردشگری که سازمان جهانی گردشگری برای آن رشد مضاعفی را در سال‌های آینده پیش‌بینی کرده، پرداخت و افزود: « دو گروه از کشورها و مناطق هستند که مقصد مناسبی برای گردشگران نیستند؛ کشورهایی که جنگ همیشه در آنها جریان دارد و کشورهایی که مهاجرفرست هستند که هردوی این شاخص‌ها درباره دو کشور عراق و سوریه صدق می‌کند. هرچند کشوری مثل عراق از نظر جذابیت گردشگری و تاریخی بسیار غنی است، اما به‌خاطر آشفتگی سیاسی از امنیت لازم برخوردار نیست.»

با این حال رهنمایی همانقدر که وضعیت آشفته عراق را تهدیدی برای گردشگری قلمداد کرد، جداسازی کاتالونیا از اسپانیا را عاملی اثرگذار بر جریان گردشگری ندانست و اظهار کرد: «تحولات اسپانیا با عراق متفاوت است. برای برداشته شدن مرزها در قاره اروپا دو مرتبه جنگ شد تا سرانجام این امر تحقق پیدا کرد. بدون شک تاریخ گذشته را به‌سادگی تکرار نخواهد کرد. جداسازی کاتالونیا یک بحران سیاسی-داخلی است که به‌خصوص بر گردشگری کشوری همچون اسپانیا که جایگاه ممتازی در صنعت گردشگری جهاندارد، تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.» این عضو انجمن علمی گردشگری خاطرنشان کرد: «مطابق آمارهای اعلام شده از طرف سازمان جهانی گردشگری، تعداد سفرها در منطقه خاورمیانه با ۴ درصد کاهش روبه‌رو شد و انتظار می‌رود که تحت‌تاثیر تحولات جاری در این منطقه، جریان گردشگری آهسته شود. اما با این حال سفرها در سطح جهانی با رشد همراه خواهد بود؛ چراکه مردم در جست‌وجوی مقاصد جدیدتری برای گردشگری هستند.»

منبع: دنیای اقتصاد

تاریخ درج خبر: 1396/07/18